الـشـرح
قال المؤلف ـ رحمه الله تعالى ـ : باب علامات حب الله تعالى للعبد ، يعني علامة أن الله تعالى يحب العبد ؛ لأن لكل شيء علامة ، ومحبة الله للعبد لها علامة ؛ منها كون الإنسان متبعاً لرسول الله صلى الله عليه وسلم فإنه كلما كان الإنسان لرسول الله صلى الله عليه وسلم أتبع ؛ كان لله أطوع ، وكان أحب إلى الله تعالى .
The author – May Allaah have mercy on him – said “ Chapter The Signs of love of Allaah for the slave.” Meaning the signs that Allaah loves a slave, because everything has signs, from it is that a person follows the Messenger of Allaah –salallahu alayhi wasallam – for verily the more a person follows the Messenger –salallahu alayhi wasallam- the more he obeys Allaah and the more he is loved by Allaah.
واستشهد المؤلف رحمه الله لذلك بقوله تعالى: ( قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ )[آل عمران:31]. يعني إن كنتم صادقين في أنكم تحبون الله فأروني علامة ذلك : اتبعوني يحببكم الله .
Then the author – May Allaah have mercy on him – mentioned for the chapter the verse where Allaah says
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ ) آل عمران:31.
“Say (oh Muhammad) if you love Allaah, then follow me, Allaah will love you”Meaning if you are truthful in your claim that you love Allaah, then show me the sign of that; follow me and Allah will love you.
وهذه الآية تسمى عند السلف آية الامتحان ، يمتحن بها من ادعى محبة الله فينظر إذا كان يتبع الرسول عليه الصلاة والسلام ؛ فهذا دليل على صدق دعواه .
This verse was called “The Testing Verse” by the Salaf. It is tested with the one who claims that he loves Allah, He is to be looked at, if he follows the Messenger salallahu alayhi wasallam, then this is a proof for his truthfulness in his claim that he loves Allaah.
وإذا أحب الله ؛ أحبه الله عز وجل ، ولهذا قال : ( فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ ) وهذه ثمرة جليلة ؛ أن الله تعالى يحبك ؛
لأن الله تعالى إذا أحبك ؛ نلت بذلك سعادة الدنيا والآخرة .
If he loves Allaah, then Allaah will love him, that’s why he said
( فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ )
“Follow me(the Messenger of Allah salallahu alayhi wasallam ) and he will love you”
And This is the great result, that Allaah loves you because if Allaah loves you, you have achieved by that, the happiness in this life and in the hereafter.
ثم ذكر المؤلف حديث أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : (( من عادى لي ولياً فقد آذنته بالحرب )) من عادى لي ولياً : يعني صار عدوا لولي من أوليائي ، فإنني أعلن عليه الحرب ، يكون حرباً لله . الذي يكون عدوا لأحد من أولياء الله فهو حرب لله والعياذ بالله مثل أكل الربا ( فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ) [البقرة: 279] .
Then the author mentioned the hadeeth of Abu Hurayrah –May Allaah be pleased with him - that the Messenger of Allaah - salallahu alayhi wasallam- said
(( من عادى لي ولياً فقد آذنته بالحرب ))
“Whoever harms my friend then I declare war upon him”.1“Whoever harms my friend “meaning who ever becomes an enemy to my friend then I declare war on him. He will be war with Allaah. So anyone who becomes an enemy to any of Allaah’s friends then he will be war with Allaah, Allaah forbid, like eating Ribaa (interests)
( فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ) البقرة: 279
“And if you do not do(leave interest based transactions), then take a notice of war from Allaah and his messenger” ولكن من هو ولي الله ؟ ولي الله سبحانه وتعالى في قوله" أَلا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (62) الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ ) [يونس: 62 ،63] .
However who is a friend of Allaah, the friends of Allaah are those who are mentioned in His Statement
( أَلا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (62) الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ ) [يونس: 62 ،63]
“No doubt! Verily, the Auliyâ' of Allâh [i.e. those who believe in the Oneness of Allâh and fear Allâh much (abstain from all kinds of sins and evil deeds which he has forbidden), and love Allâh much (perform all kinds of good deeds which He has ordained)], no fear shall come upon them nor shall they grieve[], - (62) Those who believed (in the Oneness of Allâh - Islâmic Monotheism), and used to fear Allâh much (by abstaining from evil deeds and sins and by doing righteous deeds)” هؤلاء هم أولياء الله ، فمن كان مؤمناً تقياً ؛ كان لله ولياً ، هذه هي الولاية ، وليست الولاية أن يخشوشن الإنسان في لباسه ، أو أن يترهبن أمام الناس ، أو أن يطيل كمه أو أن يخنع رأسه ؛ بل الولاية الإيمان والتقوى (الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ) فمن عادى هؤلاء فإنه حرب لله والعياذ بالله .
These are the Friends of Allaah, anyone who believes and has fears Allaah, He will be a friend to Allaah, this is the friendship, the friendship is not be rough in his cloths or to be like a shaykh in front of the people or to lengthen his sleeves or to lower his heard, but the friendship is to have Eemaan and Taqwaa
الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ
Whoever harms these people then verily he is at war with Allaah.
ثم قال الله عز وجل في الحديث القدسي : (( وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلى مما افترضه عليه )) يعني أحب ما يحب الله الفرائض . فالظهر أحب إلى الله من راتبة الظهر ، والمغرب أحب إلى الله من راتبة المغرب ، والعشاء أحب إلى الله من راتبة العشاء ، والفجر أحب إلى الله من راتبة الفجر ، والصلاة المفروضة أحب إلى الله من قيام الليل ، كل الفرائض أحب إلى الله من النوافل ، والزكاة أحب إلى الله من الصدقة ، وحج الفريضة أحب إلى الله من حج التطوع ، كل ما كان أوجب فهو أحب إلى الله عز وجل .
Then Allaah said in Hadeeth ul Qudsii “My servant draws not near to Me with anything more loved by Me than the religious duties I have enjoined upon him” Meaning the most beloved thing to Allaah is that which is obligatory. So Allaah loves The Dhuhr Salaah more than the Raatibah ( The four rak’ahs before and two rakah after duhr that are Sunnah) Salaah, The Maghrib Salaah is more beloved to Allaah than the Raatibah(the two ra’kahs after the Maghrib Salaah), The ‘Ishaa Salaah is more beloved to Allaah than the Raabah Salaah ( the two ra’kahs after the ishaa salaah), The Fajr Salaah is more beloved to Allaah than the Raatibah Salaah( the two ra’kahs before the Fajr Salaah), the obligatory Salaah are more beloved to Allaah than Qiyaamul Layl (the salaah that is prayed when people are sleeping at night), all obligatory acts are more beloved to Allaah than the non obligatory acts, Zakaah( the compulsory charity) is more beloved to Allaah than the Sadaqah (non obligatory charity), the compulsory hajj is more beloved to Allaah than the non obligatory Hajj, Everything that is made obligatory by Allaah are the most beloved to Allaah.
(( وما تقرب إلى عبد بشيء أحب إلي مما افترضته عليه ولا يزال عبدي يتقرب إليَ بالنوافل حتى أحبه )) وفي هذا إشارة إلى أن من أسباب محبة الله أن تكثر من النوافل ومن التطوع ؛ نوافل الصلاة ، نوافل الصدقة ، نوافل الصوم ، نوافل الحج ، وغير ذلك من النوافل .
“And My servant continues to draw near to Me with supererogatory works so that I shall love him.” In this there is an indication that from the ways to love of Allaah is to do more from the non obligatory acts such as the Non obligatory Salaah, the non obligatory charity, the non obligatory fasts, the non obligatory Hajj and other than these from non obligatory acts.
فلا يزال العبد يتقرب إلى الله بالنوافل حتى يحبه الله ، فإذا أحبه الله كان سمعه الذي يسمع به ، وبصره الذي يبصره به ، ويده التي يبطش بها ، ورجله التي يمشي بها ، ولئن سأله ليعطينه ، ولئن استعاذه ليعيذنه .
The Slave does not cease to be closer to Allaah with the non obligatory acts until Allaah loves him and then When Allaah loves him he becomes his hearing that he hears with, his seeing which he sees with, his hands with which he strikes and his foot with which he walks. And if he was to ask Allaah, Allaah would surely give it to him and if He was ask Allaah for refuge, Allaah would surely grant him refuge.
(( كنت سمعه )) يعني : أنني أسدده في سمعه ، فلا يسمع إلا ما يرضي الله ، (( وبصره )) أسدده في بصره فلا يبصر إلا ما يحب الله (( ويده التي يبطش بها )) فلا يعمل بيده إلا ما يرضي الله (( ورجله التي يمشي بها )) فلا يمشي برجله إلا لما يرضي الله عز وجل ، فيكون مسدداً في أقواله وفي أفعاله .
“I become his Hearing” meaning I would make him steadfast In his hearing, so he will not hear accept that which Allaah is pleased with. “(and I become) his seeing” meaning I would make him steadfast in his seeing, so He will not be able to see except that which Allaah loves.”(and I become) his hands that he strikes with” meaning he would not do anything with his hands except that which is beloved to Allaah. “(and I would become) his legs that he walks with” meaning he wouldn’t walk with his legs except that where Allaah loves. So he would steadfast in his speech and actions.
(( ولئن سألني لأعطينه )) هذه من ثمرات النوافل ومحبة الله عز وجل ؛ أنه إذا سأل الله أعطاه ، (( ولئن استعاذني )) يعني استجار بي مما يخاف من شره (( لأعيذنه )) فهذه من علامة محبة الله ؛ أن يسدد الإنسان في أقواله وأفعاله ، فإذا سدد دل ذلك على أن الله يحبه ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً (70) ( يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم ) [الأحزاب: 70 ،71] .
“Were he to ask [something] of Me, I would surely give it to him,” this is from the fruits of doing the non obligatory acts and from the fruits of the love of Allaah, which is that if he was to ask Allaah, Allaah would give it to him. “And were he to ask Me for refuge, I would surely grant him it” Meaning he was to seek refuge in me from the which he is afraid off, Allaah would surely grant it. This is from the signs of the love of Allaah; that Allaah makes him steadfast in his speech and in his actions. If he becomes steadfast then this is a proof that Allaah loves him
Allaah says
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً (70) ( يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم ) [الأحزاب: 70 ،71] .
“O you who believe! Keep your duty to Allâh and fear Him, and speak (always) the truth. (70) He will direct you to do righteous good deeds and will forgive you your sins. And whosoever obeys Allâh and His Messenger (SAW) he has indeed achieved a great achievement (i.e. he will be saved from the Hell-fire and will be admitted to Paradise). (71)”
وذكر أيضاً أحاديث أخرى في بيان محبة الله سبحانه وتعالى وأن الله تعالى إذا أحب شخصاً نادى جبريل ، وجبريل أشرف الملائكة ، كما أن محمداً صلى الله عليه وسلم أشرف البشر . (( نادى جبريل إني أحب فلاناً فأحبه، فيحبه جبريل ، ثم ينادي في أهل السماء : إن الله يحب فلاناً فأحبوه ، فيحبه أهل السماء ، ثم يوضع له القبول في الأرض )) فيحبه أهل الأرض .
He (the author) also mentioned other Ahaadeeth clarifying the love of Allaah and that if Allaah loves an individual he calls out to Jibreel and Jibreel is the most noble of the Angels just like Muhammad – salallahu alayhi wasallam – is the most noble of the humans. “Allaah calls out to Jibreel saing ‘ I love so and so, so love him, then Jibreel loves him, the Jibreel calls out to the inhabitants of the heaven saying “Verily Allaah loves so and so, so love him, so the inhabitants of the heaven loves him then acceptance is established for him on earth”. So the people of the Earth love him.
وإذا أبغض الله أحداً ـ والعياذ بالله ـ نادى جبريل : إني أبغض فلاناً فأبغضه ، فيبغضه جبريل ، ثم ينادي في أهل السماء : إن الله يبغض فلاناً فأبغضوه ، فيبغضه أهل السماء، ثم يوضع له البغضاء في الأرض ، والعياذ بالله ؛ فيبغضه أهل الأرض وهذا أيضاً من علامات محبة الله، أن يوضع للإنسان القبول في الأرض، بأن يكون مقبولاً لدى الناس ، محبوباً إليهم ، فإن هذا من علامات محبة الله تعالى للعبد . نسأل الله أن يجعلنا والمسلمين من أحبابه وأوليائه .
And if Allaah abhors anyone-we seek refuge with Allah from that- He calls Jibreel and says: ‘I abhor So-and-so, therefore abhor him.’ So Jibreel abhors him. Then Jibreel calls out to the inhabitants of heaven: ‘Allah abhors So-and-so, therefore abhor him. So they abhor him, and abhorrence is established for him on earth.” –we seek refuge with Allaah from that – Then the people of the earth abhor him. This is from the signs of Allaah for his servant that acceptance is established for him on earth meaning that he is accepted by the people and is loved by the people, verily this is from the signs that Allaah loves the servant. We ask Allaah that he makes us and the muslims from his beloved and his friends.
----------------------
(217) رواه البخاري ، كتاب الإيمان ، باب حلاوة الإيمان ، رقم ( 16 ) ، ومسلم ، كتاب الإيمان ، باب خصال من اتصف بهن حلاوة الإيمان ، رقم ( 43 ) .
(218) رواه البخاري ، كتاب الأذان ، باب من جلس في المسجد ينتظر الصلاة ، رقم ( 660 ) ، ومسلم ، كتاب الزكاة ، باب فضل إخفاء الصدقة ، رقم ( 1031 ) .
(219) رواه مسلم ، كتاب البر والصلة ، باب في فضل الحب في الله ، رقم ( 2566 ) .
(220) رواه مسلم ، كتاب الإيمان ، باب بيان أنه لا يدخل الجنة إلا المؤمنون ، رقم ( 54 ) .
(221) رواه مسلم ، كتاب البر والصلة ، باب في الحب في الله ، رقم ( 2567 ) .
(222) رواه مالك في الموطأ ( 2/ 593 ) .
(223) رواه أبو داود ، كتاب الأدب إخبار الرجل بمحبته إياه ، رقم ( 5124 ) ، والترمذي ، كتاب الزهد ، باب ما جاء في إعلام الحب رقم ( 2392 ) .
(224) رواه أبو داود ، كتاب الصلاة ، باب في الانتظار ، رقم ( 1522 ) ، والنسائي ، كتاب السهو ، باب نوع آخر من الدعاء ، رقم ( 1303 ) .
(225) رواه أبو داود ، كتاب الأدب ، باب إخبار الرجل الرجل بمحبته إياه ، رقم ( 5125 ) .
(226) رواه البخاري ، كتاب أحاديث الأنبياء ، باب خلق آدم صلوات الله عليه ، رقم ( 3336 ) ، ومسلم ، كتاب البر والصلة ، باب الأرواح جنود مجندة ، رقم (2638)
Taken from Sharh Riyaadhis Saaliheen by Sheikh Allaamah Muhammad ibn Saalih al ‘Uthaymeen. (219) رواه مسلم ، كتاب البر والصلة ، باب في فضل الحب في الله ، رقم ( 2566 ) .
(220) رواه مسلم ، كتاب الإيمان ، باب بيان أنه لا يدخل الجنة إلا المؤمنون ، رقم ( 54 ) .
(221) رواه مسلم ، كتاب البر والصلة ، باب في الحب في الله ، رقم ( 2567 ) .
(222) رواه مالك في الموطأ ( 2/ 593 ) .
(223) رواه أبو داود ، كتاب الأدب إخبار الرجل بمحبته إياه ، رقم ( 5124 ) ، والترمذي ، كتاب الزهد ، باب ما جاء في إعلام الحب رقم ( 2392 ) .
(224) رواه أبو داود ، كتاب الصلاة ، باب في الانتظار ، رقم ( 1522 ) ، والنسائي ، كتاب السهو ، باب نوع آخر من الدعاء ، رقم ( 1303 ) .
(225) رواه أبو داود ، كتاب الأدب ، باب إخبار الرجل الرجل بمحبته إياه ، رقم ( 5125 ) .
(226) رواه البخاري ، كتاب أحاديث الأنبياء ، باب خلق آدم صلوات الله عليه ، رقم ( 3336 ) ، ومسلم ، كتاب البر والصلة ، باب الأرواح جنود مجندة ، رقم (2638)
http://www.ibnothaimeen.com/all/book...le_18193.shtml
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق